نژادپرستی در آلمان/ اکراین

خیلی از مهاجران توی کشورهای اروپایی اقامت گرفتند و زندگی عادی و خوبی برای خودشون درست کردن، اما خیلی از مهاجران هم هستند که سالها در همون کشورهای اروپایی بلاتکلیف هستند و نتونستن برای خودشون زندگی کنند فقط زنده موندن! اگه به آمار قبولی‌ها مراجعه کنید پس از ماه‌ها و شاید سالها انتظار از هر کشوری ۳۰تا۴۰ درصد افراد جواب مثبت میگیرند، بیش از شصت درصد از افراد جواب منفی میگیرند و وارد یک زندگی پرتنش میشن. قوانین مهاجرتی اروپا که معمولا شبیه هم هستند بر این اساس است که اگر مهاجری از اداره مهاجرت جواب منفی بگیره خیلی از امکانات رو از دست میده، حقوقش رو قطع میکنن، خونه ای که بهش دادن رو ازش میگیرن، اجازه کار رو ازش میگیرن و حق استفاده از خدمات اجتماعی و حتی بعضی کشورها خدمات درمانی هم ازش میگیرن! همیشه باید از دست پلیس فرار کنی و یه جورایی مخفی زندگی کنی، یه زندگی پر از استرس...! بطور کل از زندگی ساقطت میکنن تا مجبور بشی برگردی به کشورت!!! حقوق بشر!!! چند روز پیش با یک مرد آلمانی ملاقات داشتم و با ماشینش رفتیم شهر زول و برگشتیم، توی راه سر صحبت از مهاجران باز شد و خیلی عصبانی داشت تعریف میکرد چند روز قبل که ظاهرا روز مبارزه با نژادپرستی بوده تو یک جلسه ضد نژادپرستی شرکت کرده که در مورد جنگ اوکراین و بحران مهاجران اکراینی صحبت میکردند. خیلی کنجکاو بودم تا ببینم دلیل عصبانیتش چیه! گفت توی جلسه تصمیم گرفتند که اکراینی‌هایی که از جنگ فرار میکنند و به آلمان میان بلافاصله اقامت یک ساله بگیرند و اینجا مشغول به کار و زندگی بشن تا وارد اجتماع بشن! گفتم این که خیلی خوبه دمتون گرم گفت آره خیلی خوبه، اما من و چند تای دیگه که تو جلسه بودند بشدت اعتراض کردیم که، چرا این امکان رو به بقیه مهاجران نمی‌دید تا اونها هم وارد اجتماع بشن؟!!! چون اکراینی‌ها چشم آبی هستند فرق میگذارید؟! ما تو جلسه ضد نژادپرستی شرکت کردیم تا یک تصمیم تبعیض آمیز نژادی بگیریم...؟!!! این تجربه رو اینجا نوشتم چون بعضی از دوستان میپرسند که ما شنیدیم رفتارهای نژادپرستانه تو آلمان زیاده، آیا حقیقت داره؟ بله دوستان حقیقت داره، نه تنها در افکار عمومی که نیاز به فرهنگ سازی داره، بلکه سیستماتیک در ادارات و پلیس بارها ثابت شده و با یک سرچ گوگل میشه اخبارش رو دید. من خودم تو همین مدت کم با چندین نفر صحبت کردم که تجربه کتک خوردن از ضدمهاجرها رو داشتند. متاسفانه آلمان بخاطر تاریخی که داشته افکار نژادپرستانه زیاد داره و هرچند وقت یک بار خبری یا فیلمی از کتک زدن مهاجران توسط نازیست‌ها تو آلمان پخش میشه، آخرینش در شهر ایرفورت که یک ربع با من فاصله داره اتفاق افتاده(فیلمش رو اینستاگرام حذف کرد، اما در یوتوب موجوده). یه جوان راسیست آلمانی تو اتوبوس به یک پسر ۱۷ساله مهاجر حمله می‌کنه و با لگد چند بار به سر مهاجر ضربه میزنه و بهش تف میکنه، موبایل طرف هم میکوبه زمین و می‌شکنه. معمولا این افراد دسته جمعی به مهاجران حمله میکنند و فقط وقتی تنهایی حمله میکنند که طرف ضعیف‌تر از خودشون باشه... اما هیچوقت نمیشه گفت آلمانی‌ها نژادپرست هستند، همون‌طور که علیرغم نژادپرست بودن بعضی ایرانی‌ها نمیشه گفت ایرانی‌ها نژادپرست هستند. هر جایی انسانهای خوب و بد داره، من خودم چند تجربه بد تو این چهار ماه در آلمان داشتم، اما در کنارش تجربه خوب و انسانی هم زیاد داشتم که به مراتب بیشتر از برخوردهای نژادپرستانه بوده و هست. من در این مدت کم آلمانی‌های زیادی رو دیدم و میشناسم که برای حمایت از مهاجران و علیه نژادپرستی فعالیت می‌کنند و شخصا فرهنگ‌سازی می‌کنند.

نظرات