خدمات رفاهی شهروندان سوئد در قوانین جدید

Högkostnadsskydd – بنا له گزارش رادیو سوئد: بیمه یا کمک هزینه ی درمان و دارو. (سوبسید) تخفیف دولتی ست که سقفی را برای هزینه های درمان و دارو تعیین می کند. برای نمونه هر کس برای مراجعه به پزشک حداکثر ۹۰۰ کرون در سال
می پردازد و هزینه های بیش از آن را جامعه به عهده می گیرد. درمورد داروهایی که با نسخه خریداری می شوند، این میزان ۱۸۰۰ کرون در سال است و پس از آن کارتی به شخص داده می شود که می تواند به مدت ۱۲ ماه از تاریخ اولین خرید دارو، داروهای خود را رایگان تهیه  کند.

Sjukförsäkringen – حق بیمه ی بیماری. در سوئد بیمه ی همگانی بیماری  اجرا می شود که هزینه ی آن ازطریق درآمد های مالیاتی تامین می شود. حق بیمه ی بیماری به کسی پرداخت می شود که بیمار شده است و به دلیل بیماری قادر به انجام کار نیست.
Sjuklön – حقوق بیماری. این حقوقی ست که شخص بیمارشده از کارفرمای خود دریافت می کند.  میزان آن ۸۰ درصد حقوق است و از روز دوم تا روز چهاردهم بیماری ( دو هفته ) پرداخت می شود. از روز پانزدهم این حقوق توسط صندوق بیمه به میزان ۸۰ درصد پرداخت می شود و کارفرما نیز تا مدت سه ماه،  ۱۰ درصد حقوق او را تحت عنوان « مسئولیت در مشارکت تامین مالی » ”medfinansieringsansvar”  خواهدپرداخت. 

Socialförsäkringar -  بیمه های اجتماعی. بیمه هایی که  به افراد در وضعیت های مختلف  زندگی ( کمک هزینه ی فرزندان) یا در شرایط دشوار ( بیماری )  پرداخت می شود. هزینه ی آنها از راه مالیات ها تامین می شود.
Socialförsäkringssystemet – نظام بیمه ی اجتماعی. روشی که جامعه کمک های خود را به شهروندان هنگام دچار شدن آنها  به مشکل ( بیکاری یا بیماری ) یا قرارگرفتن در مرحله ی حساسی از زندگی که به کمک جامعه نیازدارند ( کودکی و سالمندی ) تنظیم می کند. در سوئد بخش عمده ی هزینه ی این بیمه ها بصورت عمومی تامین
می شود.
Taket  - سقف. بالاترین میزان درآمدی ست که شخص به عنوان کمک هزینه دریافت می کند. برای نمونه سقف پرداخت حق بیمه ی بیماری ۳۹۷۰۰۰ کرون در سال یا ۳۳۰۰۰ کرون در ماه است و فرد بیمار حتی اگر میزان حقوقش بیش از این مبلغ باشد، مبه التفاوت آن را دریافت نخواهدکرد و تنها ۸۰ درصد حقوق، حداکثر تا ۳۳۰۰۰ کرون در ماه به او پرداخت خواهد شد. 

Äldreomsorgen – مراقبت از سالمندان. سیستمی که از سالمندان نیازمند به کمک و درمان مراقبت می کند. این مراقبت توسط شهرداری ها و با تخفیف (سوبسید) اجتماعی انجام می شود. خدمات خانگی، اقامتگاه ویژه ی بازنشستگان و خدمات حمل و نقل ازجمله ی این مراقبت هاست. شهرداری ها حق دارند که هزینه ی این خدمات را از بازنشستگان دریافت کنند، اما باید مراقب باشند که آنها مبالغی نیز برای پرداخت هزینه های دیگر خود دراختیار داشته باشد.

Arbetsvillkoren i a-kassan – شرایط کاری برای دریافت کمک هزینه از صندوق بیمه ی بیکاری. برای دریافت این کمک هزینه باید دارای شرایطی بود. فرد متقاضی باید حداقل شش ماه و هرماه ۷۰ ساعت کارکرده باشد،  یا درمجموع ۴۵۰ ساعت در طول شش ماه با حداقل ۴۵ ساعت درماه،  به کارمشغول بوده باشد. 

Bostadstillägg för pensionärer – کمک هزینه ی مسکن برای بازنشستگان. این کمک هزینه  دولتی ست و بخشی از اجاره ی مسکن بازنشستگان را تا سقف معینی تامین می کند. با این کمک هزینه، بازنشستگانی که درآمد پایینی دارند می توانند از حداکثر کمک هزینه ی مسکن استفاده کنند. 

Föräldrapenning – کمک هزینه ی والدین. این کمک هزینه از هنگام تولد کودک حداکثر به مدت ۴۸۰ روز
( ۱۶ ماه)  به یکی از والدین که  به جای کار،  مراقبت از کودک را به عهده می گیرد، پرداخت می شود. والدین، هردو می توانند همزمان این کمک هزینه را در ۱۰ روز اول پس از زایمان دریافت کنند. هریک از والدین حق دریافت نیمی از زمان این کمک هزینه ( ۲۴۰ روز) را دارد، اما می تواند از این حق خود به استثنای ۶۰ روز که  pappamånader  نامیده می شود، بگذرد. میزان این کمک هزینه برای ۳۹۰ روز از مجموع ۴۸۰ روز ۸۰ درصد حقوق و حداکثر ۶۴۸ کرون در روز،  و بقیه ی این مدت نیز ۱۸۰ کرون در روز خواهدبود. 


نظرات