ایران و حمایت از تروریست و جنگ در منطقه

🔴ایران سالانه ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از تروریسم هزینه می کند



ایران بیشترین میزان حمایت خارجی خود را نصیب بشار اسد می کند: سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار! « استفان هایدمن» کارشناس مسائل سوریه در سال ۲۰۱۵ تخمین زد که ایران سالانه ۱۵ تا ۲۰ میالیارد دلار برای حمایت از اسد هزینه می کند. یک افسر ارشد ارتش که براساس قوانین چتم هاوس سخن می گفت بر این باور است که ۱۵ میلیارد دلار خوش بینانه ترین تخمین است.

برخی از نشانه های این حمایت که روشن شده اند، ارزش های مالی مشخصی دارند؛ از جمله اینکه ایران در سال ۲۰۱۷ خط اعتباری یک میلیارد دلاری به سوریه اعطا کرده است به علاوه ۵.۶ میلیارد دلاری که قبلا اعطا کرده بود. اما بزرگترین هزینه در این حوزه که  به سختی نیز قابل اندازه گیری ست، هزینه استقرار نیرو برای حمایت از بشار اسد است؛  که شامل هزاران نفر از سپاه پاسداران و دست کم بیست هزار نفر شبه نظامی شیعه در  سراسر منطقه است. این ها جدای از مواردی چون نفت و سلاح است که ایران در آن حوزه ها نیز بشار اسد را تامین می کند.

ایران همچنین پشتوانه نیروهای امنیتی عراق نیز هست که شامل گروه های شبه نظامی طرفدار ایران را نیز در بر می گیرند. بر اساس براوردی که یکی از روحانیون ارشد ایرانی به واشنگتن پست ارائه داد، احتمالا ایران تنها در سال ۲۰۱۴ حدود یک میلیارد دلار برای این منظور هزینه کرده باشد. اضمحلال داعش احتمالا نیاز به حمایت ایران را کاهش خواهد داد. این بدین معنی ست که کمک به گروه های شبه نظامی عراقی به وضعیت پیش از ظهور خلافت داعش بر می گردد: یعنی حدود ۱۵۰ میلیون دلار در سال.

حزب الله لبنان از دیگر مشتریان ایران است که منابع مالی ایران خرج آن می شود. اندیشکده اف دی دی اخیرا ارزیابی جامعی از حمایت های سالانه ایران منتشر کرده است و بر این باور است که این کمک سالانه مبلغی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار در سال است. این ارزیابی با تخمین ژنرال ارشد اسراییلی – گادی آیزنکوت – نیز همخوان است که میزان کمک سالانه ایران به حزب الله را ۸۰۰ میلیون دلار در سال تخمین زده بود.

آیزنکوت همچنین مدعی است که ایران  سالانه ۱۰۰ میلون دلار برای حمایت از حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه نیز خرج می کند. این رقم اگر صحیح باشد، نسبت به سال های اخیر کاهش قابل توجهی را نشان می دهد اگر در نظر بگیریم که زمانی منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته بودند که حمایت سالانه ایران از حماس، بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار است.

ایران همچنین از شورشیان حوثی در یمن حمایت می کند. جان کری، وزیر امور خارجه در سال ۲۰۱۵ گفته بود که ایران هر هفته محموله های هوایی زیادی را برای کمک به حوثی ها ارسال می کند. امسال، ایالات متحده تایید کرد که پشتیبانی ایران شامل موشک های بالستیک نیز هست. ارزش چنین حمایتی ممکن است از چند میلیون دلار در سال تا ده‌ها میلیون دلار باشد.

ازآنجایی که شفافیت کمی در تهران وجود دارد، دانستن اینکه چه میزان از این هزینه ها در بودجه رسمی ایران منعکس شده است، دشوار است. این را می دانیم که بودجه رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۸.۲  میلیارد دلار است که البته احتمالا چندین میلیارد دلار دیگر نیز باید به آن اضافه کرد اگر درآمدهای اقتصادی سپاه از فعالیت های قانونی و غیرقانونی اش را در نظر بگیریم. اما با این حال  مشخص نیست چه بخشی از این بودجه  برای بخش برون مرزی این نیرو که به عنوان نیروی قدس شناخته شده است، هزینه می شود. علاوه بر همه  این ها، سازمان های دیگری هم هستند که تحت کنترل خامنه ای فعالیت می کنند و کاملا ممکن است حزب الله و دیگر نهادهای تروریستی را مورد حمایت مالی خود قرار دهند.

برای کشوری که اقتصادش یک پنجاهم اقتصاد آمریکاست، این هزینه ها بار سنگینی ست. کشوری که با نرخ بیکاری بالا و تورم دست و پنجه نرم می کند. مردم ایران دلایل زیادی برای ابراز خشم و نفرت علیه وضعیت حاکم دارند.


،


نظرات