صدور حکم اعدام برای 3 انسان که ابراز عقیده کردند و سخن گفتند


محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت: "صدور حکم اعدام برای سینا دهقان، محمد نوری و مرجان داوری یادآور احکام مرگ برای ابراز عقیده در قرون وسطی است. جامعه جهانی نباید در قبال این احکام سکوت کند و ما خواهان محکومیت جهانی این احکام هستیم."
بنابه اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، سینا دهقان شهروند اهل تهران در تاریخ ۲۹ مهر ماه سال ۱۳۹۴ زمانی که روزهای پایانی خدمت سربازی خود را در یکی از پادگان‌های سپاه پاسداران در تهران سپری می‌کرد توسط وزارت اطلاعات شهر اراک بازداشت شد. سینا دهقان پیش از بازداشت در نرم افزار پیام رسان "لاین" به همراه محمد نوری اهل اراک، سحر الیاسی اهل تهران و یک نوجوان زیر ۱۸ سال پست‌هایی در خصوص اسلام منتشر کرده بود که مقامات قضائی و امنیتی آن‌ها را توهین آمیز قلمداد کرده‌اند.


بنابه اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، سینا دهقان اهل تهران و محمد نوری اهل اراک، هر دو به اتهام "سب النبی" یا "توهین به پیامبر اسلام" به اعدام محکوم شده اند. بهمن ماه سال ۱۳۹۵ دیوان عالی کشور حکم اعدام سینا دهقان و محمد نوری را تأیید کرد. آنان همچنین به اتهام توهین به رهبری به ۱۶ ماه زندان محکوم شده‌اند. "مرجان داوری" زندانی دیگری است که به علت برگزاری کلاس و ترجمه کتاب در خصوص اعتقادات یک فرقه مذهبی ویژه، بازداشت و به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شده است.وی بهمن ماه سال 95 از بند زنان اوین به زندان شهر ری منتقل شده و اکنون در این زندان نگهداری می‌شود. 


نظرات