لعن و نفرین در اسلام

همیشه از این زیارت عاشورا بدم میومد، 99 درصدش لعن و نفرین و فحش خواهر مادره! دلم میسوخت برای کسانی که شب تا صبح مینشستن زیارت عاشورا میخوندن و ساعتها لعن ونفرین میکردن، و به این فکر میکردم که اینهمه اظهار تنفر تو زندگی شخصی و اجتماعی این افراد چه تائیری میگذاره! معتقدم بخش بزرگی از کینه و نفرت و دشمنی میان ایرانیان که در سطوح مختلف جامعه قابل رویت هست، از مذهب و خصوصا شیعه گری نشات میگیره... توجیح علمای دین اما خیلی مسخره و خنده دار است، مثلا آیت الله یک شبه خامنه ای که در کینه ورزی و نفرت پراکنی ید طولائی دارد در پاسخ به این سوال چنین فرمودند:

 اگر کسی با انگیزة دینی کسی را لعن و نفرین کند، هیچ محذور و اشکالی ندارد، مثلاً به خاطر این که کسی به پیشوایان دین ظلم کرده است و یا کسی که حقیقتی را عمداً و بدون عذر شرعی انکار کرده و یا بر علیه عقاید مذهبی و دینی(منظور فقط عقاید دین اسلام از نوع شیعه 12 امامی است!) فعالیت تخریبی انجام دهد و عقاید مردم را نسبت به باورهای الهی و قرآنی عمداً و عملاً، به عنوان دین ستیزی و امثال آن دچار تزلزل نماید، در این گونه موارد نه تنها لعن و نفرین و دعای بد کردن در حق آنها محذوری ندارد، بلکه مستحب هم می باشد.
به همین جهت در زیارت عاشورا نسبت به کسانی که به پیامبر _ صلّی الله علیه و آله _ و خاندان او ظلم کرده اند لعن و نفرین شده و از مؤمنین خواسته شده که با خواندن آن زیارت آن ستمکاران را لعن نمایند.
این لعن و نفرین ها از طرفی اعلام موضع و اظهار تنفر و بیزاری از دشمنان دین است تا چهرة زشت آنها بر جهانیان معلوم شود و این خود یکی از محورهای اساسی ارتباطات در دین اسلام می باشد که در فروع دین از آن به تَبَرّی تعبیر شده است.(1) از طرفی این لعن و نفرین ها بر عذاب ظالمین خواهد افزود و آتش جهنم را بر آنها سخت تر و شعله ورتر خواهد نمود.
البته این لعن و نفرین ها فقط در زیارت ها نمی باشد. بلکه در قرآن هم ، خداوند در مورد کفار معاند چنین می فرماید:
اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون(2). «کافران را خدا لعنت می کند و لعنت کنندگان هم لعنتشان می کنند».
و در جایی دیگر می فرماید:
«کسانی که کافر شدند و در حال کفر مردند. لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر آنان باد»(3).

پس اگر نفرین شونده از کسانی باشد که دین اجازة لعن آنها را داده باشند. در این صورت خداوند تضمین کرده که نفرین مورد اجابت واقع خواهد شد. 


نظرات