حکم اعدام احمدرضا جلالی استاد دانشگاه

رادیو فرانسه
پرفسور جلالی به اتهام جاسوسی در ایران به اعدام محکوم شد
بقلم ناصر اعتمادی منتشر شده در 06-02-2017
احمدرضا جلالی، استاد دانشکدۀ پزشکی دانشگاه بروکسل به اتهام جاسوسی توسط جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده و قرار است این حکم تا دو هفتۀ دیگر به اجرا گذاشته شود. احمدرضا جلالی که ٤٥ سال دارد برای دیدار با خانواده اش به تهران سفر کرده بود و در آوریل گذشته توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران دستگیر شد.
کارولین پاولس، مدیر دانشگاه بروکسل در پایگاه اینترنتی این دانشگاه نوشته است که احمدرضا جلالی که فعالیت های بشردوستانۀ مهمی انجام می دهد در دادگاهی ناعادلانه و پشت درهای بسته به اعدام محکوم شده است. او محکومیت دکتر جلالی را نقض فاحش حقوق بشر دانسته و خواستار مقابلۀ جدی با آن نیز شده است.

در تماسی که کیهان لندن با فرنچسکا دلا کورته، هماهنگ کننده گروه کاری دانشگاه نوارا که احمد‌رضا جلالی در آن مشغول به کار بود گرفت، این پژوهشگر ایتالیایی گفت: «جاسوس بودن این همکار ایرانی ما اتهام قابل قبولی نیست. احتمالا همکاری او با یک پژوهشگر اسراییلی در یک پروژه پزشکی که از حمایت اتحادیه اوپا  برخوردار بود، می‌تواند دلیل بازداشت احمد‌رضا جلالی باشد». این پروژه که با آن چند پژوهشگر سعودی نیز همکاری داشتند در رابطه با بهبود عملکرد بیمارستان‌ها در کشورهای در حال توسعه در جریان سوانح طبیعی مثل زلزله بوده است.

دانشگاه نوارا و همکاران احمد‌رضا جلالی در نامه‌ای خطاب به فدریکا موگرینی، مقام ارشد سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا، خواسته‌اند که در تماس با مقامات جمهوری اسلامی ایران آزادی این پژوهشگر ایرانی را خواستار شود.



قاضی صلواتی قبل از برگزاری دادگاه به احمد‌رضا جلالی گفته است برای او حکم اعدام صادر خواهد شد.
۹ ماه پیش احمد‌رضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دانشگاه نوارا در شمال ایتالیا در جریان سفری به ایران دستگیر شد.
اما خانواده‌اش در این مدت به «توصیه» مقامات امنیتی سکوت اختیار کردند و خبر بازداشت این پزشک را علنی نکردند. ویدا مهران‌نیا، همسر احمد‌رضا جلالی که این روز‌ها در آلمان بسر می‌برد، با شنیدن خبر حکم اعدام برای این پژوهشگر ایرانی که متهم به «جاسوسی برای کشور متخاصم» شده، تصمیم گرفت سکوت خود را بشکند.

- سکوت خانواده‌های زندانیان که از سوی مقامات اطلاعاتی و امنیتی به آنها «توصیه» می‌شود نه تنها هیچ کمکی به این زندانیان نمی‌کند بلکه به زیان آنهاست.
 

نظرات