حکم اعدام شهروند سوئدی و گلایه خامنه ای از نخست وزیر سوئد

استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد، شنبه گذشته (۱۱ فوریه/ ۲۳ بهمن) در صدر هیأتی متشکل از مدیران ۴۰ شرکت اقتصادی و بانکی وارد تهران شد، پنج سند همکاری را در حوزه‌های فناوری، علوم تحقیقات، امور جاده‌ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور زنان و خانواده با جمهوری اسلامی ایران امضا کرد و قراردادهایی تجاری، از جمله گشایش دفتر بازرگانی ایران و سوئد، میان دو طرف امضا شد.

پس از سی و هشت سال این نخستین سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران بود که طی آن رئیس دولت این کشور علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری و مقام‌های عالی‌رتبه‌ی ایران، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار کرد. دیدار یک دولت فمنیستی مثل سوئد با یک حکومت مذهبی ضد زن مثل خامنه ای! رهبر جمهوری اسلامی در ایران دیدار گفت: طی یک سال و نیم گذشته مقامات بسیاری از کشورهای اروپایی به تهران سفر کرده اند اما در ادامه به توافقات خود با ایران عمل نکرده اند. ظاهرا جناب نخست وزیر استفان هم قول مساعد دادند! زنان اعضای همراه نخست وزیر سوئد هم تسلیم قانون 1400 سال پیش حکومت اسلامی شدند و با خفت و خواری مانتو و روسری سرشون کردن...!
  
این در حالیست که احمدرضا جلالی شهروند سوئدی ایرانی تبار از حکومت دیکتاتوری خامنه ای حکم اعدام گرفته! احمدرضا جلالی، استاد و پروهشگر مدیریت حوادث مترقبه و ساکن کشور سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفت و از مدتی پیش به همراه همسر و دو فرزندش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی پس از سفر به ایران در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‌های انفرادی به بند هفت زندان اوین منتقل شد و در حال حاضر در آنجا به سر می‎برد. آقای جلالی با اتهام همکاری با دول متخاصم روبه رو است و اعتصاب غذای تر کرده است، او گفته اگر قرار است اعدامش کنند بهتر است در اعتصاب بمیرد.


خانواده‌اش در این مدت به «توصیه» مقامات امنیتی ایران سکوت اختیار کردند و خبر بازداشت این پزشک را علنی نکردند. ویدا مهران‌نیا، همسر احمد‌رضا جلالی که این روز‌ها در آلمان بسر می‌برد، با شنیدن خبر حکم اعدام برای این پژوهشگر ایرانی که متهم به «جاسوسی برای کشور متخاصم» شده، تصمیم گرفت سکوت خود را بشکند.

فرانچسکا دلاکورته، هماهنگ کنندۀ گروۀ پژوهشی و آموزشی دانشگاۀ «پیه مونتۀ شرقی» نیز که احمد رضا جلالی در آن به کار مشغول است، اتهام وارد شده به این همکارایرانی خود را غیر قابل قبول خواند و خواستار آزادی وی شد. بگفتۀ او احمد رضا جلالی در یک طرح تحقیقاتی به منظور بهبود کارکرد بیمارستان ها به هنگام بروز سوانح طبیعی و از جمله وقوع زلزله شرکت داشته است. در این طرح که از حمایت اتحادیۀ اروپا برخودار است یک پژوهشگر اسرائیلی و چند پژوهشگر سعودی نیز شرکت دارند. او گفت شاید شرکت یک پژوهشگر اسرائیلی در این طرح، علت اتهامات وارده بر احمد رضا جلالی باشد

تسهیل بازکشت ایرانیان به کشور از جمله وعده های انتخاباتی حسن روحانی در جریان رقابت های ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بود. او حتی  «دیدار از ایران را حق مسلم ایرانیان» خارج از کشور اعلام کرد. دولت حسن روحانیهمچنین  بر «آزادی آمد و شد» ایرانیان به وطن شان از جمله در ماده ۴۸ «منشور حقوق شهروندی» تاکید کرده، ماده ای که در آن آمده است «حق هر شهروند است که آزادانه در داخل کشور رفت‌وآمد کند و از ایران خارج و یا به ایران وارد شود، مگر این‌که به‌ موجب قانون این حق محدود شده باشد»، اما طی یک‎سال اخیر بسیاری از ایرانیان مقیم کشورهای دیگر یا ایرانیان دو تابعیتی پس از بازگشت به ایران بازداشت شده و با حکم های سنگین زندان مواجه شده اند. اتهام برخی از آنها از جمله سیامک نمازی و باقر نمازی، علیرضا امیدوار، کامران قادری «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده است، در حالیکه طبق سند رسمی وزارت امور خارجه  که در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۲ منتشر شد ایران هیچ کشوری جز اسرائیل، را مصداق «کشور متخاصم» و در واقع دشمن با جمهوری اسلامی نمی داند.

Första gången på 38år som Sveriges statsminister åker till Iran för att besöka den största religiösa diktatorn inom islam, shieh!! Jag vill fråga Stefan Löfven hur det känns att tillsammans sitta här ihop med diktatorn?
اعضای دولت سوئد که همگی بجز دو نفر زن هستند
اعضای دولت ایران که بجز یکی همه مرد هستند

نظرات