آرش صادقی و گلرخ ایرائی


  آرش صادقی، فعال سابق دانشجویی (دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی در رشته فلسفه) در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ توسط قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت شد و توسط قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۱۵ سال زندان محکوم گردید. اتهاماتش: اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه غیر قانونی.
  آرش از سال ۸۸ به بعد چندین بار بازداشت شده و ماههای متمادی را در سلول انفرادی و زیر بازجوییهای روزانه و فرسایشی به سر برده است. همچنین بارها زندانی شده و بارها دست به اعتصاب غذا زده است که منجر به نحیف شدن بیش از حد بدنش شده است. آخرین باری که با وی صحبت کردم، عملا چیزی در حد و اندازه ماهیچه در چهره اش ندیدم. عکسها نشان میدهد در بدنش هم بافت ماهیچه ای خاصی عملا وجود ندارد. او بسیار ضعبف و رنجور شده است.
خوب است این را نیز بدانید که مادر آرش در جریان یورش ماموران امنیتی به خانه آنها برای بازداشت پسرش در سال ۱۳۸۹ دچار حمله قلبی شد و پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان درگذشت.
آرش صادقی اکنون برای گذراندن ۱۹ سال حکم در زندان اوین به سر میبرد.
اما داستان همسرش، گلرخ ایرایی چیست؟ و چرا به حبس محکوم شده است؟
  گلرخ در خانه اش قصه ای نوشته در چند صفحه. توی یک سررسید . قصه ای در باره سنگسار. احساسات و عواطف خود را در قالب آن داستان بیان کرده و دفتر را بسته و تمام . نه چاپ شده نه در فضای مجازی منتشر شده . در بازرسی منزل و در واقع برای دستگیری آرش ، این سررسید هم به دست ماموران افتاده . بر مبنای آن ۶ سال زندان بریده اند .
در حقیقت داستان بدین گونه بوده: با حمله به خانه در حالیکه زن تنهاست ، بدون احضاریه و روال قانونی گلرخ را دستگیر کرده و برایش به جرم داستان منتشر نشده، شش سال حبس بریده اند. در حالیکه گلرخ به علت عمل جراحی و وخامت اوضاع جسمانی، قادر به شرکت در دادگاه خودش نبود و این حکم در غیاب وی و در دادگاهی کوتاه مدت صادر شده است. گلرخ ابراهیمی ایرایی صبح روز سوم آبان ماه ۱۳۹۵ با «شکستن درب منزل» توسط نیروهای امنیتی و بدون احضاریه کتبی جهت حکم شش سال حبس بازداشت شد.

نظرات