گندکاریهای احمدینژاد/ وزارت کشاورزی و آتش سوزی گلستان

به تعبیر یکی از دوستان، انگار احمدینژاد همه جا رو مین گذاری کرده، هرچندوقت یه بار یکی از مینها منفجر میشه و کلی خسارت به بار میاره... مطلب زیر خلاصه مقاله مریم شکرانی است که چندی پیش در روزنامه شهروند چاپ شده.
آتش‌سوزی هولناک جنگل‌ها و مراتع استان گلستان، مردم منطقه را وادار کرده تا با بیل و سطل آب به امداد جنگل بشتابند و این سوال برای دیگران پدید‌ آید که چرا تجهیزات مدرن بر این آتش آبی نمی‌ریزند؟!
برای پاسخ به این پرسش باید اندکی به عقب برگشت و از وقایعی در حوزه اقتصادی کشور یاد کرد که بی‌ربط با این معضل نیست.  سال٨٨ تا ٩١ و در دولت محمود احمدی‌نژاد ١٣٥ فروند هواپیمای وزارت کشاورزی با تصمیمات غير‌كارشناسي در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت و به بخش خصوصی فروخته شد.
این هواپیماها در حکم اورژانس و امداد منابع طبیعی، کشاورزی و محیط‌زیست به شمار می‌آمد تا برای مقاصدی مانند سمپاشی مزارع، بذرپاشی و اطفای حریق مراتع و جنگل‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.
صادق خلیلیان وزیر کشاورزی دولت دهم که در دوره او این اتفاق عجیب رخ داده است، بعدها در جواب انتقادات بی‌شمار رسانه‌ها و کارشناسان اعلام کرد که این واگذاری را با فشارهای احمدی‌نژاد انجام داده است تا با پول آن بتوانند کسری بودجه دولت قبل را برطرف کنند.

همان روزها عیسی کلانتری با اشاره به ضعف پوشش گیاهی کشور خشکسال ایران، گفته بود این هواپیماها درحکم آتش‌نشانان بخش به‌شمار می‌آیند و در کشوری مانند ایران با آن پوشش گیاهی نه چندان قابل توجه و شمار بالای آتش‌سوزی‌ها اهمیت دوچندان پیدا  می‌کنند.
 شرکت هواپیمایی خدمات ویژه سرانجام در سال٩١ و در جریان مزایده‌ای با قیمت ٣٣‌میلیارد تومان به شهرداری قزوین واگذار شد تا ناوگان آتش‌نشان طبیعت ایران با تجربه‌ای نزدیک به ٤ دهه و تیم کارآزموده امداد هوایی، با مقاصد تفریحی مورد استفاده قرار بگیرد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و ایجاد امیدهای تازه، دوباره موج تازه‌ای از جنبش متخصصان کشاورزی و فعالان صنفی آغاز شد تا دارایی‌های ضروری بخش کشاورزی را که خلیلیان به نام خصوصی سازی فروخته بود بازپس گیرند. فشارها باعث شد تا سازمان خصوصی‌سازی با شهرداری قزوین وارد مذاکره‌ای پیچیده و پردردسر شود تا معامله ٣٣میلیاردی شرکت هواپیمایی خدمات ویژه را باطل اعلام کند. با باطل شدن معامله در اواخر اسفند‌ سال ٩٢شرکت هواپیمایی خدمات ویژه با پرسنل خود دوباره از قزوین به تهران بازگشت اما کلیه مجوزهای پرواز این شرکت لغو شد.
حالا حدود ٨‌میلیون متر دیگر از جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور دود شده است و هواپیماهای آتش‌نشان به دلیل تصمیمات نادرست و مدیریت ناکارآمد احمدی‌نژاد در گوشه فرودگاه شرکت هواپیمایی خدمات ویژه زمینگیر شده‌اند.
متن کامل: http://shahrvand-newspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=25&pageno=4



نظرات