ایران در پرونده کرسنت ۱۸ میلیارد دلار جریمه میپردازد!

گندکاریهای احمدینژاد...
رادیو فردا: این جریمه در پی شکایت امارات متحده عربی از ایران به‌خاطر لغو قرارداد کرسنت یعنی قرارداد فروش گاز توسط دولت محمود احمدی‌نژاد به امارات، تعیین شده‌است. و بر این اساس

نه تنها ایران عایدی از فروش گازش نداشت، بلکه محکوم به پرداخت ۱۸ میلیارد دلار جریمه هم شد.

قرارداد کرسنت سال ۱۳۸۱، زمانی که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران بود، منعقد شد و بر مبنای آن قرار بود که گاز فرآوری‌نشده میدان سلمان، برای ۲۵ سال، به امارات متحده عربی صادر شود، اما با اوج گرفتن مخالفت‌ها در داخل ایران، این قرارداد لغو شد.

با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، اصولگرایان از قرارداد کرسنت به عنوان «قراردادی ننگین» یاد کرده و مدعی شدند که بیژن زنگنه «گاز ایران را بدون طی مراحل قانونی و از طریق واسطه‌های رشوه‌دهنده با ۱۴ برابر زیر قیمت روز به طرف خارجی واگذار کرده‌است».

از آن زمان تا اواسط سال ۸۹ روزانه ۱۲۰ میلیون فوت مکعب گاز میدان سلمان بدون اینکه جمع‌آوری شود، در مشعل‌ها سوزانده و هدر داده شد. دولت احمدی‌نژاد آن زمان اعلام کرد که هم‌اکنون گاز این میدان جمع‌آوری و به میادین کهنه نفتی تزریق می‌شود.

محمود زیرکچیان‌زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران مردادماه سال ۹۲ اعلام کرد که، در مدت هشت سال گذشته تاکنون حدود ۲۹۰ میلیارد فوت مکعب گاز میدان مشترک سلمان در مشعل سوزانده شده‌است، در حالی که امارات روزانه ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند.
 
 

نظرات