گانگستر ایرانی در صدر اخبار سوئد

مهدی سید، گنگستر و رهبر ایرانی گروه موتور سواران موسوم به «باندیدوس» که در سال ۲۰۰۹ از سوی دادگاه استیناف غرب سوئد به ۷ سال زندان محکوم شده بود روز پنج شنبه ۱۳ ژوئن از زندان آزاد شد. در هفته های گذشته رسانه های سوئد از امکان بروز خشونت های جدید در شهر گوتنبرگ پس از آزادی مهدی سید ابراز نگرانی کرده اند.

سپتامبر ۲۰۰۶، گوتنبرگ در آتش
در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۶ خیابانهای  بندر گوتنبرگ, دومین شهر بزرگ سوئد, میدان جنگ گروههای بزهکار با یکدیگر بود و تصاویری که از اتوموبیلهایی که با بمب منفجر شده و در سطح خیابانهای شهر گوتنبرگ در آتش میسوختند در مطبوعات و رادیو تلویزیونهای سوئد و اتحادیه اروپا منتشر گردید، یادآور مناظری بود که بینندگان از شهرهایی جنگ زده ای مانند بیروت در خاطر داشتند.
به گمان پلیس
پلیس گوتنبرگ به مطبوعات سوئد گفته بود:
- چنین جرایمی نمیتواند توسط افراد عادی صورت گیرد. این بمب گزاریها در نزد پلیس گوتنبرگ مهر "پرونده ویژه" خورده است و  معنی آن اینست که نه تنها تمامی امکانات موجود پلیس گوتنبرگ و استان, بلکه تمامی امکانات موجود پلیس در سطح ملی بر روی  آن متمرکز شده است و طبق تحقیقات بعمل آمده، انفجارهای شهر گوتنبرگ بدستور مهدی سید اما نه توسط خود او بلکه توسط گماشتگان وی به انجام رسیده بود.

یک زوج ایرانی صاحب رستوران در گوتنبرگ نیز از افرادی بودند  که قربانی باجگیری "باندیدوس" شدند. باندیدوس از این زوج ایرانی درخواست ۲۰۰ هزار کرون باج کرده بود. این زوج ایرانی با شهامتی که در سطح ملی مورد تحسین رسانه های این کشور و حتی وزیر دادگستری سوئد قرار گرفت از پرداختن باج به گروه باندیدوس خودداری کرده و مراتب را به اطلاع پلیس رساندند. خودداری این خانواده ایرانی از پرداخت باج به گروه باندیدوس منجر به وقوع چندین سوء قصد نسبت به رستوران آنها, به آتش کشیدن اتوموبیلشان و انوع دیگری از تهدیدات گردید.
این زوج ایرانی بواسطه شهامت خود تبدیل به  چهره هایی شناخته  شده در سوئد شدند و چند جایزه افتخاری شهروندی را به خود اختصاص دادند.

تاریخچه گروه باندیدوس
باندیدوس (به معنی تبهکاران) یک گروه بزهکار موتورسوار است که در سال ۱۹۶۶ در تگزاس آمریکا تاسیس گردید. سرمشق تاسیس باندیدوس گروه بزهکار موتور سوار دیگری بنام "هلز انجلس" (فرشتگان جهنم) بود.

گروه باندیدوس در سال ۱۹۹۴ در سوئد تاسیس شد که این سرآغاز "جنگ" مابین گروه موتورسوران بزهکار "هلس انجلز" و  "باندیدوس" در شمال اروپا گردید.

تاکنون ده ها نفر در جریان این "جنگ" به هلاکت رسیده و صدها تن نیز مصدوم شده اند! اما همواره گفته میشود که از آنجائیکه به هلاکت رسیدگان و مصدومین عموما از اعضای دو گروه بوده اند پلیس علاقه ویژه ای به توقف روند این "جنگ" نشان نداده است و  شهروندان حتی از روند "جنگ" که منجر به هلاکت تعداد هر چه بیشتری افراد دو گروه شده است استقبال بعمل آورده اند, تا اینکه دامنه این "جنگ" برای اولین بار به خیابانها کشیده شد و امنیت عمومی جامعه را بشدت بخطر انداخت.
منبع: استکهلمیان



نظرات