دادگاه منهتن آسمانخراش بنياد علوی در نيويورک را مصادره کرد!

دادگاه منتهتن معتقد است در حال حاضر دارایی‌های بنیاد علوی شامل حساب‌های بانکی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، یک آسمانخراش ۳۶ طبقه در خیابان پنجم نیویورک، چهار مسجد شیعه در نیویورک، مریلند، کالیفرنیا و هیوستون، و مراکز اسلامی آن در مریلند، ویرجینیا، کالیفرنیا و تکزاس می‌شود.

یکی از خانواده‌های آمریکایی که علیه ایران شکایت کرده و به دنبال دریافت غرامت از طریق این ساختمان و دیگر دارایی‌های ایران هستند خانواده «چارلز هگنا» است که در تهران به‌ دست یک فرد مسلح حزب‌الله کشته شد.
در شکایت‌نامه این خانواده که حدود بیست سال است جریان دارد ۴۲ میلیون دلار غرامت و ۳۰۰ میلیون دلار جریمه تنبیهی به اضافه بهره بانکی این مبالغ درخواست شده‌ است.
در عین حال مسئولان بنیاد علوی گفته‌اند که برای مقابله با این حکم دادگاه، فرجام‌خواهی خواهند کرد.
منبع: راديو فردا

اما بنیاد پهلوی چیست!؟

بنیاد پهلوی یک سازمان غیرانتفاعی خیریه بود که از وقف بخش بزرگی از اموال رضا شاه، محمدرضا شاه و دیگر اعضای خاندان پهلوی در سال ۱۳۳۷ تشکیل شد و از مهمترین بنیادهای اقتصادی و فرهنگی دربار پهلوی به شمار می‌آمد.

در شهریور ۱۳۲۰ بلافاصله پس از استعفا و تبعید رضاشاه، محمدرضا پهلوی در یکی از نخستین اقدامات خود تمام املاک، مستغلات و کارخانجاتی را که از پدرش به وی رسیده بود، به دولت واگذار کرد تا در عمران و آبادانی کشور و امور خیریه صرف شود و اگر کسانی باشند که نسبت به املاک ادعائی داشته باشند، پس از رسیدگی به شکایت آن‌ها از محل همین املاک رفع ادعا بشود.

در ۲۰ تیر ۱۳۲۸ قرار شد این اموال با نام «موقوفهٔ خاندان پهلوی» اداره شوذ و محمدرضا پهلوی دستور تأسیس بنیاد پهلوی را صادر کرد تا اداره این اموال را به عهده داشته باشد تا عواید ناشی از این دارایی‌ها صرف امور خیریه شود. . وی همینطور بخشی از مایملک خود از مهمانخانه‌ها، سهام کارخانه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌ها را در اختیار این بنیاد قرار داد و در مهر ۱۳۴۰فرمان وقف دارایی بنیاد پهلوی به امور خیریه را صادر کرد.
محمدرضا شاه در آخرین ماههای سلطنتش، همزمان با اوج گیری انقلاب، کلیه املاک اختصاصی خود را به بنیاد پهلوی انتقال داد!


نظرات