دومین قسمت فیلم سیصد و ایران‌ستیزی در فیلم‌های اخیر هالیوود

وزارت امور خارجه آمریکا در مورد قسمت دوم فیلم سیصد در صفحه فیس بوک خود نوشت: 
با اکران فیلم "۳۰۰" (۲) برخی در تلاشند آن را نماینده نظر دولت آمریکا در مورد ایران و ایرانیان معرفی کنند.
در حالی که آزادی بیان بخش مهمی از قانون اساسی ما است و ما عمیقا به آن احترام گذاشته و پایبندیم، لازم به ذکر است که "هالیوود" تشکل هنری/تجاری مستقلی است که صرفا بر اساس منافع خود عمل می کند. با این حال اگر وزارت امور خارجه ایالات متحده کوچکترین نفوذی در هالیوود داشت، به تصویر کشیدن این رخدادها و دستآوردها را از این مجموعه درخواست می کرد: مقاومت سردار ایرانی آریوبرزن، قیام بابک خرم دین، انقلاب مشروطه، قیام رئیس علی دلواری، آزاد سازی خرمشهر و ...
به نظر شما کدام شخصیت و رخداد تاریخی دیگر ایران می تواند دستمایه ساخت فیلمی جذاب در مقیاسهای جهانی قرار گیرد؟

 به نظرم این بیانیه منطقی باید برای حسن نیت دولت اوباما کافی باشه، با خوندن این مقاله شما به جواب همه سوالاتتان خواهید رسید:
 در دو فیلمِ "روبوکاب" و "رستاخیز یک امپراتوری(۳۰۰)" که اکنون بر پرده سینماهای آمریکاست، ایران‌ستیزی به وضوح به چشم می‌خورد؛ در روبوکاب با تروریست‌های ایرانی روبرو هستیم که تولید ماشین‌های جنگی را توجیه می‌کنند؛ کار به جایی رسیده که بچه‌های کوچکِ ایرانی هم تروریست هستند.

در فیلم رستاخیز یک امپراطوری، با چهره‌ای خشن و سبعانه از ایرانیان دوران هخامنشی روبرو می‌شویم، ایرانیانی که به غارت، تجاوز و آتش‌زنی آتن، مهدِ تمدن اروپا می‌پردازند.

تصاویر فوق بدون شک حس خوبی به بیننده‌ ایرانی نمی‌دهد. تازه این انتهای ماجرا نیست، "سپتامبرهای شیراز" با بازی سلما هایک هم در راه است، فیلمی که به نوعی دیگر در فکر دیو‌سازی ایرانی‌هاست. به نظر می‌آید که "آرگو" پایان راه نبود و موجی جدید از ایران‌ستیزی در هالیوود شکل گرفته است.
bbc..
مقاله کامل: http://www.bbc.co.uk/persian/blogs/2014/03/140313_l44_iran_hollywood_antihero_300.shtml

نظرات