جشنواره واژن در استکهلم!

تفاوتهای ایران و سوئد
توضیح استکهلمیان: در سوئد استفاده علنی از تقریبا همه واژه هایی که در فرهنگ عامیانه این کشور وجود دارند در رسانه های این کشور امری عادی و روزمره است. بازتاب صحیح اخبار به همان شکلی که در فرهنگ و جامعه سوئدی مطرح می شود ممکن است در فرهنگ ایرانی زننده و یا توهین آمیز جلوه کند. اما تنها به این صورت است که خواننده می تواند متوجه تفاوتهای فرهنگی عمیقی که مابین جوامع مختلف وجود دارد شود و این رسالتی است که نباید در نگارش خبر دور از نظر نگاه داشته شود.

استکهلمیان – در جریان این جشنواره که البته در نام سوئدی آن از واژه بسیار عامیانه و بدون تعارف" ک...س" (فیت فستیوالن) Fittfestivalen
استفاده می شود و همانگونه که از نام آن پیداست به واژن زنان و همه آن چیزی که پیرامون آن دور میزند پرداخته می شود.

سازمان سراسری آگاهی رسانی روابط جنسی در سوئد (ار اف اس یو) که برگزار کننده این جشنواره است بشارت داده است که روز شنبه را تبدیل به روزی پر از واژن برای بازدیدکنندگان این جشنواره خواهد نمود.

خانم "الین هوگبری" مدیر جشنواره در این رابطه به رسانه های سوئد می گوید:

واژن آنگونه که باید جایگاه خود را در جامعه پیدا نکرده است و این جشنواره در همین راستا و در آستانه روز جهانی زن برگزار می شود.

شرکت کنندگان می توانند در جریان این فستیوال علاوه بر آشنایی با آناتومی واژن از جایگاه آن در هنر و تاریخ نیز آگاهی یابند.

موسیقی با تمرکز بر روی واژن, لذت جویی جنسی زنانه, سرگرمیهای مختلف, نمایش آثار تجسمی و تصویری از واژن, "ماهی گیری در برکه واژن برای اعضای جدید" (استکهلمیان معنی آن را نمی داند, شاید بازدیدکنندگان از آن آگاهی یابند!), سمینارهای علمی با حضور متخصصین از جمله در رابطه با مقوله زنان و زایمان از دیگر بخشهای این جشنواره اعلام شده اند.

حضور متخصصین زنان و مامایی در محل و امکان طرح پرسش بصورت خصوصی از جانب شرکت کنندگان و دریافت پاسخ بخشی دیگر از فعالیهای این جشنواره است.

و شاید خوردن شیرینی های خوشمزه ای که صد البته طراحی متفاوتی با توجه به موضوع جشنواره دارند.

به گفته برگزار کنندگان, پس از شرکت در این جشنواره چیزی در مورد واژن باقی نخواهد ماند که در مورد آن ندانید.

خانم هوگبری مدیر جشنواره اضافه میکند:
- ما مایلیم که جامعه بصورت علنی و راحت درباره واژن صحبت کند. در حال حاضر چنین نیست و یکی از دلایل آن می تواند احساس شرمی باشد که در جامعه جا افتاده است. این آن چیزی است که ما مایل به از بین بردنش هستیم.... ما مایل به زدودن بار منفی هستیم که با این واژه آمیخته شده است. واژن یک ناسزا نیست بلکه واژه قابل افتخاری است که تمامی بارهای منفی چسبیده به آن می بایست از آن زدوده شود.

خانم هوگبری و در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی انتقاد نموده اند که چرا یک "جشنواره برای برجسته کردن نقش آلت مردان و سکسوالیتی مردانه ترتیب داده نمی شود گفت:

- چرا که نه! اما احساس می کنم که چون خودم آلت مردانه ندارم فرد مناسبی برای ترتیب دادن آن نیستم. شماها که دارید, بفرمایید پا پیش بگذارید!


نظرات