اعدام دوباره محکوم به اعدام و نظر معظم له

یک زندانی ۳۷ ساله که به اتهام حمل یک کیلوگرم ماده مخدر شیشه به اعدام محکوم شده بود، چهارشنبه هفته گذشته ۱۸ مهرماه در زندان شهر بجنورد به دار آویخته شد. پیکر وی ۱۲ دقیقه بالای چوبه دار بود تا در نهایت با تایید پزشک قانونی، به سردخانه منتقل شد. اما یک روز بعد، کارگر سردخانه متوجه زنده‌بودن او در سردخانه شد.

حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب، حکم مرگ بوده و اصالت رای مشخص است و در چنین مواردی حکم بار دیگر با بهبود مرد محکوم، اجرا خواهد شد.”
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواسته مردی که پس از ‘اعدام’ زنده مانده است را دوباره اعدام نکند.
وکلا و حقوق دانان هم طی نامه ای از قوه قضائیه خواسته اند که این فرد دوباره اعدام نشود. آنها در این نامه نوشته اند به موجب قاعده فقهی مراجع تقلید اجرای مجدد اعدام مشکل دارد، در همین حال دفتر آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی اعلام کرده: مسأله‌ای که در کتاب جامع الأحکام اینجانب می‌باشد ارتباطی به موضوع مذکور ندارد و "معظم‌له نسبت به این مسأله نظر دیگری دارند.”

 من همیشه با داستان مرجع تقلید مشکل داشتم، به نظرم این یک توهین بزرگه به شعور آدم. اما از این گذشته من فکر میکردم که هر محکومی به هر دلیلی از اجرای حکم سالم بیرون بیاد دیگه به لحاظ حکم شرعی آزاده، مثل اینکه یک اعدامی طناب دارش پاره بشه دیگه نباید اعدام بشه، یا یک محکوم به سنگسار قبل از مرگش بتونه از چاله بیاد بیرون دیگه حق ندارن بهش سنگ بزنند...


نظرات