پروفسور پروانه وثوق رئیس هیئت امنای بیمارستان محک و فرشته نجات کودکان سرطانی ایران درگذشت.

کسانی که سالها پیش صبح خیلی زود از خیابان ظفر گذر می کردند، خانم مسنی را می دیدند که با فولکس قورباغه ایش به سمت بیمارستان علی اصغر میرفت. زنی ساده پوش و زلال که همیشگی عشق ورزی بی دریغ محسوب میشود، گویا استاد هیچگاه ازدواج نکرده است. شاید او هم همچون مادر ترزا زمانی بر سر دو راهه ی زندگی و عشق ایستاده و عشق را برگزیده باشد...

پروفسور پروانه وثوق، فوق تخصص خون و آنکولوژی و رییس هیأت امنای محک که از ابتدای تأسیس محک همواره در کنار بنیانگذاران این موسسه بود، وی حدود نیم قرن از عمر سراسر تلاش خود را صرف مداوای کودکان مبتلا به سرطان در مراکز درمانی مختلف کشور از جمله بیمارستان های حضرت علی اصغر، مفید و کودکان تهران کرد.

وی تا آخرین روزهای عمر خود، علاوه بر ریاست هیئت امنای موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) به امر تعلیم و تربیت دانشجویان پزشکی و نیز درمان کودکان مبتلا به سرطان اشتغال داشت.


او با علم و دانش خود هزاران کودک مبتلا به سرطان را در مسیر درمان و بهبودی همراهی ‌کرد.
وی از ابتدای فعالیت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، به عنوان سرپرست تیم پزشکی، به صورت داوطلبانه، لحظات عمر ارزشمند خود را وقف کودکان مبتلا به سرطان کرد.


پروفسور پروانه وثوق، متولد اسفندماه 1314 در تفرش بود. وی دکترای عمومی خود را در سال 1342 از دانشکده علوم پزشکی تهران دریافت کرد و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی‌اش را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی گذراند و دوره تکمیلی پزشکی را در دانشگاه واشنگتن سپری کرد.

پروفسور وثوق فعالیت تخصصی پزشکی‌اش را در سال 1350 از بیمارستان حضرت علی‌اصغر  آغاز کرد. وی که از مؤسسان رشته فوق تخصصی خون و سرطان کودکان بود و توانست بخش هماتولوژی و آنکولوژی را در بیمارستان علی اصغر راه‌اندازی کند.

معدود افرادی خود را وقف کمک به مردم و ترویج علم می‌کنند، پروانه وثوق نیز از این معدود افرادی بود که خدمت به کودکان مبتلا به سرطان کشورش را به مشاغل دیگر ترجیح داده بود. از این استاد فرزانه بیش از 100 عنوان مقاله و کتاب در زمینه بیماری‌های خون و سرطان کودکان به جای مانده است.

حضور فعال او در انجمن‌های تخصصی بین‌المللی چون SIOP/ INCTR / MECCA و همچنین عضویت در گروه اطفال فوق تخصصی خون و سرطان و فرهنگستان علوم پزشکی ایران نشان از دانش و تخصص حرفه ای او است.

محک افتخار دارد در طی فعالیت خود از حضور چنین بانوی ارزشمندی به عنوان اسوه‌ نوع دوستی و عشق ورزی یاد کند.

روحش شاد و یادش گرامی.
مراسم خاکسپاری روز سه شنبه 31/02/1392 ساعت 9:00 صبح از مقابل بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودک "محک"انجام می گیرد.

مراسم ترحیم این بانوی گرانقدر پنج شنبه 2/03/92 از ساعت 14:30 تا 16:00 در مسجد جامع شهرک غرب می باشد.



نظرات