درمان سرطان با ماریجوانا (گراس)


دانشمندان می گویند ماریجوانا سرطان زا نیست. بلکه داروی سرطان است!

اولین نشانه‌ها از مصرف ماری‌جوانا به هزارهٔ سوم پیش از میلاد (۵ هزار سال پیش) مربوط می‌شود که
برای مقاصد تفریحی و هم برای مقاصد طبی مورد استفاده بود. این ماده که منشاء آن را چین یا آشور دانسته اند، قرن ها برای بیماری هایی مانند روماتیسم، جراحات و بیماری هایی مربوط به مواد زائد بدن به کار می رفته است. در کشورهای غربی پس از دوره ای از رواج مصرف آن در دهه های ۶۰ و اوایل ۷۰ که آن را به یکی از نمودهای اعتراض اجتماعی جوانان بدل کرد، طی دو دهه گذشته مصرف آن به شدت افزایش یافته است، به طوری که در بعضی از کشورها مصرف آن حتی از سیگار هم بیشتر شده است.
مصارف طبی ماری جوانا
ماریجوانا مصنوعی در حال حاضر به صورت قرص خوراکی نابیلون  در انگلیس و دانابینول در ایالات متحده به عنوان داروی ضداستفراغ قوی برای بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند مورد استفاده است.
با توجه به اثرات افزاینده اشتهای ماریجوانا از آنها در درمان بیماران مبتلا به بی اشتهایی، تهوع و استفراغ ناشی از ایدز، مصرف مواد افیونی و داروهای ضدویروسی نیز استفاده می شود. اثرات ضد درد و شل کننده عضلانی، امکان استفاده از آن را در درمان دردهای مزمن چه به تنهایی و چه همراه سایر داروها فراهم می آ ورد، همچنین برای درمان آسم و صرع و بیماریهای چشمی نیز از این ماده استفاده میشود.

 همچنین گزارش های موردی زیادی در مورد اثرات مفید کانابیس در برطرف کردن عوارض MS وجود دارد. در حال حاضر تحقیقات در مورد اثبات اثرات مفید کانابیس در درمان MS ادامه دارد.پژوهش ها در دو دهه گذشته دو نوع گیرنده کانابینوئیدی را در بدن مشخص کرده است. گیرنده های CB1 که در دستگاه اعصاب مرکزی (عقده های پایه ای، مخچه، قشر مخ، هیپوکامپ و طناب نخاعی) و نیز در بافت های محیطی مانند رحم و قلب وجود دارند و گیرنده های CB2 که در بافت های محیطی، در طحال و ماکروفاژها قرار دارند و نقشی در تنظیم فعالیت لنفوسیت ها به عهده دارند این گیرنده ها دارای لیگاندهای درون زا نیز هستند.

یک سیگار ماریجوانا 4 برابر بیش از یک سیگار تنباکو قطران دارد بعلاوه مصرف کنندگان ماری جوانا دود را نسبت به تنباکو عمیق تر فرو می دهند و بیشتر حبس می کنند، اما دکتر دونالد تاشکین متخصص امراض ریوی در دانشگاه کالیفرنیا UCLA و سرپرست تیم تحقیق که بمدت 30 سال بر روی ماریجوانا تحقیق کرده می گوید: "این نتایج برخلاف توقع ما بود. ما می پنداشتیم که باید ارتباط مثبتی میان استفاده از ماریجوانا و سرطان ریه وجود داشته باشد و این ارتباط با مصرف سنگینتر، قوی تر شود. آنچه ما یافته ایم این است که هیچ ارتباطی وجود ندارد. ماری جوانا حتی می تواند ریه را علیه سرطان محافظت کند."
    یافته های قبلی بر این دلالت می کرد که ماریجوانا مانند تنباکو حاوی مواد شیمیایی سرطان زاست. اما بر طبق تحقیق جدید، ماریجوانا همچنین حاوی ماده شیمیایی THC است که سلولهای پیر را می کشد و آنها را از خطر سرطانی شدن حفظ می کند،

همچنین در پژوهش دیگری نشان داده شده‌است که ماده شیمیائی موجود در ماریجوانا (THC) دارای ویژگی‌های ضدتومور هستند.
    او می گوید: "این بزرگترین مطالعه انجام شده تا بحال است و همه افراد باید فرمهای بسیار دقیق و مفصلی را در مورد مصرف ماریجوانا پر می کردند. جانبداری می تواند روی هر تحقیقی تاثیر بگذارد ولی ما تعداد بسیار زیادی از فاکتورها را کنترل کردیم و من عقیده دارم این نتایج واقعی و با معنی هستند."
 

با وجود اینکه هیچ ارتباطی بین مصرف ماریجوانا و سرطان بدست نیامد، در نتایج این تحقیق که در کنفرانس بین المللی قفسه سینه امریکا ارائه شد، افزایش 20 برابر خطر سرطان برای افرادی که در روز 2 پاکت یا بیشتر سیگار(تنباکو) مصرف می کنند مشاهده شده است.


    ماریجوانا از سرطان پیشگیری می کند
آنها می گویند این اولین مجموعه از تجربیات برای نشان دادن این مطلب است که دلتا تترا هیدرو کانابینول THC ، رشد تحریک شده بواسطه EGF و انتشار در گیرنده فاکتور رشد اپیدمیک EGFR را که خطوط سرطان ریه را تحت تاثیر قرار می دهد، متوقف می کند. سرطانهای ریه ای که EGFR بالا دارند، معمولا بسیار تهاجمی هستند و به شیمی درمانی مقاومند.
محققین دانشگاه هاروارد می گویند: ماده موثره موجود در ماریجوانا رشد تومورهای سرطانی در ریه را به نصف کاهش می دهد و قابلیت سرطان برای منتشر شدن را به میزان قابل توجهی کم می کند.

    THC(ماده موثره ماریجوانا که موجب تاثیرات روانگردانی این گیاه نیز هست) که گیرنده های کانابینوئیدی CB1 و CB2 را هدف قرار می دهد، مشابه اندوکانابینوئیدها عمل می کند یعنی همان کانابینوئید هایی که بطور طبیعی توسط بدن تولید شده و این گیرنده ها را فعال می کنند. محققین اظهار می کنند که THC یا دیگر عواملی که این گیرنده ها را فعال می کنند می تواند بصورت هدفمند برای درمان سرطان ریه استفاده شود.

    دکتر آنجو پریت محقق بخش داروهای آزمایشی دانشگاه هاروارد می گوید: " زیبایی این تحقیق در آن است که ما نشان داده ایم یک ماده مخدر در صورتیکه محتاطانه مصرف شود ممکن است یک راه جدید برای درمان سرطان ایجاد کند.
    اندوکانابینوئیدها (و همچنین THC ) که از طریق گیرنده های کانابینوئیدی CB1 و CB2 عمل می کنند، در اعمال بیولوژیکی گوناگونی شامل کنترل درد و اضطراب و برافروختگی ایفای نقش می کنند. با وجود اینکه یک فرم دارویی از THC با نام Marinol بعنوان اشتها آور برای بیماران سرطانی تجویز شده بوده است و تعدادی از ایالتهای امریکا مجوز استفاده درمانی از ماریجوانا را برای همین اثر صادر کرده اند، مطالعات کمی در رابطه با اثر ضد تومور THC انجام شده است. تنها معالجه بالینیی که از THC برای مبارزه با رشد سرطان استفاده نموده، یک تحقیق در انگلستان در رابطه با giloblastoma است که به تازگی پایان پذیرفته است."


تاثیرات مصرف در کوتاه‌ مدت:
پس از کشیدن ماری‌جوانا، اثرات کوتاه ‌مدت پس از چند ثانیه آشکار می‌شود و تاچند دقیقه کاملاً قابل رویت هستند. این اثرات نوعاً برای ۲ تا ۳ ساعت دوام می‌آورند، اثرات کوتاه ‌مدت روان‌گردان ماری‌جوانا خاصیتی مرحله‌ای دارد و طی سه مرحله ظاهر می‌شود:

    مرحله اول:اثرات ابتدایی شامل حس آرامش، و تا درجه‌ای کمتر سرخوشی است و همچنین افزایش دقت در پالایش رنگها.
    مرحلهٔ دوم:در این مرحله مواردی نظیر سهولت در تفکر فلسفی، درون‌نگری و  همراه با اضطراب و پارانویا گزارش شده‌است.
    مرحلهٔ سوم: اثرات این مرحله می‌توان شامل افزایش ضربان قلب و گرسنگی باشد، که به دلیل واکنش فرآورده‌های THC در کبد رخ می‌دهد.

جدا از تغییرات ذهنی در ادراک و به ویژه خلق و خو، شایع‌ترین اثرات جسمی و عصب ‌شناختی این ماده شامل افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، اختلال در حافظهٔ کوتاه مدت، اختلال حرکتی، و اختلال در تمرکز است.



 تاثیرات مصرف درازمدت:

اثرات درازمدت نسبتاً ناشناخته ‌است. با توجه به محدودیت‌های پژوهش، همچنان بر سر امکان وابستگی به ماری‌جوانا؛ اثرش بر هوش و حافظه؛ و رابطهٔ احتمالی‌اش با اختلالات ذهنی نظیر شیزوفرنی و روان‌پریشی، زوال شخصیت، و افسردگی بین دانشمندان بحث و مجادله وجود دارد. به همین دلیل هنوز چندان معلوم نیست که علت وجود همبستگی بالا بین مصرف مکرر ماری‌جوانا و مصرف طیفی از سایر مواد در بین جوانان برای مثال در دانشگاه‌ها چیست. 

گزارش تخصصی شبکه سی ان ان از تاثیرات درمانی ماریجوانا، که البته دستهای پنهان مانع پخش گسترده این گزارش علمی شده است! در این گزارش تفصیلی تاثیر درمانی ماریجوانا در صرع و تشنج و سی پی را به خوبی نشان میدهد...
 لینک یوتوب گزارش اختصاصی سی ان ان توسط دکتر سانجای گوپتا
 
گزارشگر دکتر Sanjay Gupta یک جراح مغز و اعصاب آمریکایی است و استادیار جراحی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه Emory و رئیس دانشکده جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان یادبود Grady در آتلانتا، جورجیا است. شخصیت رسانه ای در مورد مسائل مربوط به سلامت، کاملا شناخته شده و مورد تائید است، او پیشتر به عنوان خبرنگار ارشد پزشکی برنده جایزه امی سی ان ان شناخته شده است.

نظرات